Travsport djurplågeri?

Blivit mycket snacka om artikeln om att travsport skulle vara djurplågeri och att vi ska sluta låsas om att hästen springer av egen fri vilja.

Tycker detta är mycket intressant eftersom jag själv har både tränat/tävlat inom ridsporten och travsporten och är ganska neutral i ämnet.

Nu kommer jag skriva i allmänhet (vet att det finns folk som tycker annolunda)

Ridsporten: Ridsportens syn på Travsporten är ju ibland väldigt överdriven, de ser oftast ner på travfolket.
Travfolk är slarviga med sina hästar, tränar alldelles för hårt för sällan. Ofta smala hästar=för lite mat? sönderstressade?
Ser inte individen, bara pengar! Blir hästen skadad, gör sig av med den skaffar en ny.
Dopar hästarna=fuskar!
Använder otillåtna medel för att få hästen att springa över sin förmåga. Rider sina travare fast de inte kan rida på det korrekta sättet, vilket leder till skador i ryggen.
Ser sig som en mycket bättre hästvän än i ridsporten.


Travsporten: Travsportens syn på ridsporten är även där överdriven, ridfolk är snobbiga och avundsjuka.
Det dalltar med sina hästar, lindar in dem i bomull.
Ofta för tjocka hästar/ponnyer= för mycket mat?
Rider 6 dagar i veckan! Var av kanske 4dagar i en liten paddock som de får gå runt i varv efter varv och tvingas ner på tygeln.
Hopp/dressyrhästarna plågas fram till deras rörelser/hoppteknik.
Slänger grejer överallt.
Ser sig som betydligt bättre hästmänniskor än de flesta andra i hästsporten!


Jag själv tror till 100% på att det handlar om okunskap och oviljan att se sig om utanför sin egen sport.
Visst inom travsporten finns det idioter som kanske ser sina hästar som pengaobjekt, men det finns det ju inom ridsporten med?

Visst finns det idioter som plågar sina hästar att göra nått de inte vill, men det finns det ju i ridsporten med?

Visst i travstall med kanske 100 häst i träning, kan du kanske inte ha en "halvdålig" häst ståendes, men i ett hoppstall/dressyrstall där en större tränare håller till finns det inte heller några hästar som inte håller måttet.

Jag har själv haft några hästar i träning i ett travstall, var av 2 vi gjort oss av med. Efter några år i träning kom det fram att den ena hästen inte kommer duga och de andra blev skadad.
Det kostar fruktansvärt mycket pengar att ha en travhäst i träning hos en proffstränare, då måste det vara en hygglig häst för att den ska ha nån chans att springa in det den kostar.

Men tror ju inte heller att Rolf-Göran Bengtsson skulle behålla en häst som inte kunde hoppa högre än 130cm ;)

Man får inte glömma att travhästarna är framavlade för att trava snabbt och ridhästarna för att ha bra gångarter/ bra hopp tekink..



Tycker jag har en STOR fördel inom både ridningen och travet att jag har sysslat såpass länge som jag har med båda grenarna. För det finns mycket som travsporten kan ta efter från ridsporten och naturligtvis även tvärtom!

Bara för att en travhäst inte kan tävla mer inom travet efter 12 års ålder betyder det inte att de måste slaktas, de kan bli fina ridhästar.

Jag skolade om en travhäst till en såkallad ridtravare när jag va 10 år, hade henne tills ja blev ca 19 år.
Många ridfolk såg ner på mig när jag kom på hopptävlingarna med en travare, att jag sedan slog de flesta av dom gjorde ju inte saker bättre!
Men en sak har jag kommit fram till vad det gäller ridningen, oavsett HUR bra en travare kan bli inom ridsporten kommer de aldrig att bli bättre än en riktig ridhäst.

Som sagt rädslan för det okända bidrar till mycket skit snack!


Ciao// Sandra!





Kommentarer
Postat av: Therese

Bra du skriver Sandra:)

2012-03-01 @ 17:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0