Ja, jag vet!

...att jag är världens sämsta människa ;) Har ju lovat att bli bättre med bloggandet ändå sviker jag gång på gång. Men eftersom jag nu har fått så mycket skäll är det väl dax för en sammantattning igen ;) HAHA!
Kommer dock inte på vad som har hänt sen sist,,, Vi har ju iaf haft det sista lägret nu. vilket är skönt, Det har varit väldigt kul men också väldigt jobbigt.
 
Nypon har börjat träna igen efter sin viloperiod och han känns fin, start inplanerad i aug om det inte blir nått konstigt på vägen.
Johny har vilat i 2 veckor
TT tränat på, Hon ska starta på fredag i Årjängs lilla  sprinter lopp. Ett väldigt tufft lopp, men om man inet är med har man heller ingen chans att vinna.
Matilda har ridit henne lite, både hoppat och dressyr! Och dressyren säger bara wow wow wow!
Hon provred också travskolans nya shettis Månstorps Odessa! Gick jätte bra..
 
 
Lördagen den 30/6 var vi på Åby och tävlade. Hade med mig Johny,Twixan, Mendez och Triniton. Fanny körde sina två första lopp och det skötte hon lysande!
Johny hade vi provat nya skor på, halvrunda. Vilket var katastrof, han travade sämre än sämst i värmningen och vi trodde vi skulle få strycka innan loppen ens gått, men satte på tunga boots bak och då travade han iaf. Första loppet gick och blev faktiskt 4:a på 2,11 så vi var riktigt nöjda, trots dåligt trav. Men veterinären kom efter loppet och ville prata med oss och det förstod jag. Men hon ville inte ge startförbud inför andra loppet (vilket de brukar göra) och detta var va hon sa: "Jag vill inte ge startförbud i det här loppet för det syndes tydligt att det är en balanceringsfråga. Han travar bättre än alla hästar i loppet de perioderna han travar men sedan blir han väldigt rullig och då måste jag ju komma och prata med er. Men ni får starta i andra loppet och jag kommer kolla lite extra på honom då och travar han lika så får jag ge honom startförbud då. Tycker det är helt rätt! Han har aldrig på över 40 starter fått startförbud trots att han många gånger har travat bedrövligt. I andra loppet blev han diskad så förståd redan då att han skulle få startförbud, och det fick han. Jag tar ju mitt startförbud på fullaste allvar, det är faktiskt så att man kan inte stå och säga: Min häst är inte halt, bla bla bla och ge alla möjliga bortförklaringar och att måldommaren är dum i huvudet, eller veterinären har nått emot mig....Man kan inte säga att ens häst inte är halt om man aldrig går till veterinären, så är det bara! Fortsättning följer längre ner ;)
 
TT iaf gjorde åter igen ett kanon lopp nytt volt rekord igen! 2.00.5g trots 2 st jätte störningar (brukar inte skylla på störningar, då det är det värsta jag vet när folk gör. Men den här gången var det verkligen så). Hon är verkligen på g, och imorn anmäls hon till ponny championatet. Bara att hålla tummarna för att hon kommer med! Anmälde ju Nypon förra året och kom inte med...
 
I torsdag var vi på Liseberg men det kommer ett eget inlägg om det!
 
Denna veckan är det sommarlov på travskolan vecka! Alla hästarna är på banan och arbetar lite och till helgen är det helgen vi alla har väntat på! V75 helgen!
Ska iofs jobba en del, jippot på torget på fredagen, sen start med TT. På lördagen är det full fart hela dagen, ska vara kontaktman för miniatyrhästarna som kommer plus 3 dubbel sulky körningar! På kvällen är det FEST som gäller med alla goa vänner!
Sommar travet here we come ;)
 
Håller på att måla om i stallet med, plus naturligtvis tvättat det med. I år målar vi även om selkammaren ska bli skönt att den blir lika fräch som hela stallet.. Hatar när det är sunkigt!
 
Tillbaka till Johny Russ den besväliga!
Beställde iaf tid hos veterinären så var där i måndags. Och han undrade va det va den här gången xD Är ganska säker på att jag är mer noga och är mer fjantig när det gäller att ta hästen till veterinären än va de flesta med stora hästar är.Tycker det är väldigt viktigt att VETA att min häst är 100% fräch än att bara säga det. Som sagt innan finns inget sätt att träna en travhäst/ponny för att ha garantier om att den inte blir halt, Jo kanske om man endast skrittar den och låter den stå på box hela dagarna. För många ledhältor är ju faktiskt skador som de dragit an sig i hagar osv av ren otur. Sedan KAN man ju undvika att köra en häst halt men det är en annan sak.
Tillbaka till ämnet!
Jag sprang med honom utan att ha böjt honom och D saa tt han såg fin och fräch ut. Sedan började han böja led efter led och hästen såg fortfarande lika fräch ut. Efter alla ben kunde vi konstatera att han var frisk som en nötkärna! Inte en reaktion första steget ens, precis som förra gången! Sen kan folk snacka som mycket skit de vill, för jag VET iaf att min häst är fräch. :) Bara att ta nya tag i resan mot den perfekta balansen ;) Sedan är det ju bara acceptera som D sa han kommer aldrig trava snyggt. Men när man vet vad hästen kan så är det lite frustrerande att aldrig hitta rätt, och när man gör det funkar det i nån månad sen inge mer.
Tänk om alla kunde trava som Nypon.......
Beviset ;) Bara att skicka till iväg på posten ;)
 
Byebye!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0